Krótka historia narodzin opon samochodowych
Krótka historia narodzin opon samochodowych
autorem artykułu jest Paweł Stysz
Koniec poÅ‚owy XIX wieku możemy uznać za umowny poczÄ…tek ery opon samochodowych. Wtedy to Robert William Thomson, po pierwszych próbach z wulkanizacjÄ… gumy, opatentowaÅ‚ pierwowzór współczesnej opony. Pomimo wielu różnic w stosunku do dzisiejszych opon i archaicznej technologii samego dziaÅ‚ania jak i wytwarzania, idea opony pozostaÅ‚a ta sama– guma wypeÅ‚niona powietrzem, otoczona kawaÅ‚kiem grubszej gumy, a caÅ‚ość naciÄ…gniÄ™ta na obrÄ™cz, z poczÄ…tku drewnianÄ…, a później stalowÄ…. Reklama w ówczesnych czasach byÅ‚a praktycznie nieznana i prawdopodobnie dlatego pomysÅ‚owemu wulkanizatorowi nie udaÅ‚o siÄ™ wybić z nowatorskim pomysÅ‚em. Prawie przez pól wieku pojazdy nadal poruszaÅ‚y siÄ™ na oponach peÅ‚nych, wykonanych w caÅ‚oÅ›ci z gumy, by w roku 1888 pan John Boyd Dunlop, o nazwisku znanym wszystkim, również obecnym fanom motoryzacji opatentowaÅ‚ swój pomysÅ‚ na oponÄ™ pneumatycznÄ…. Ciekawym faktem jest to, że z transportem pan Dunlop miaÅ‚ niewiele wspólnego, a na co dzieÅ„ trudniÅ‚ siÄ™ weterynariÄ… w jednym ze szkockich miast. PoczÄ…tkowym „targetem” opon byÅ‚y bicykle, na których to niski komfort jazdy najbardziej doskwieraÅ‚ podróżnikom, a sama zasada dziaÅ‚ania i pomysÅ‚ byÅ‚y zbliżone do zapomnianego wynalazku Thompsona. Pierwsze opony pod wzglÄ™dem komfortu, awaryjnoÅ›ci, trwaÅ‚oÅ›ci i odpornoÅ›ci na uszkodzenia bardzo mocno ustÄ™powaÅ‚y współczesnym. Sytuacja wyglÄ…daÅ‚a na tyle źle, że niektórzy rezygnowali z nieudanego ich zdaniem pomysÅ‚u i wracali do peÅ‚nych opon gumowych. Sytuacje uratowaÅ‚a wprowadzona po szeÅ›ciu latach modyfikacja, dziÄ™ki której stworzono pierwsze opony drutowe (do dziÅ› stosowane w rowerach po niewielkich modyfikacjach). Technologia produkcji byÅ‚a skomplikowana i na szersza skalÄ™ udaÅ‚o siÄ™ wprowadzić opony drutowe dopiero trzydzieÅ›ci lat później. Opony drutowe eliminowaÅ‚y najwiÄ™ksze bolÄ…czki pierwszych opon pneumatycznych, zachowujÄ…c jednoczeÅ›nie ich zalety, przez co przyjęły siÄ™ na rynku bardzo dobrze i zagoÅ›ciÅ‚y na nim na dobre. Stosowano je we wszystkich pojazdach poruszajÄ…cych siÄ™ po drogach, poza ciężarówkami, które ze wzglÄ™du na dużą masÄ™, z którÄ… opony dÅ‚ugo nie potrafiÅ‚y sobie poradzić, zaczęły być wyposażane w opony dopiero pięć lat później. Po drobnych modyfikacjach, zwiÄ…zanych w głównej mierze z ksztaÅ‚tem bieżnika i mieszankami gumy, opony w podobnej formie sÅ‚użą nam do dziÅ› np. w rowerach. W samochodach zostaÅ‚y wyparte przez opony bezdÄ™tkowe.
--
Paweł Stysz
www.ogumienie.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Dieta mózgu
Jak bez problemu zdać egzamin na prawko?
Jak zarobić 5 razy więcej niż to, czego się spodziewasz
Zasada picia kawy
Reklama na fartuchach roboczych.